Op deze wijze kun je ook uitproberen of Yoga iets voor jou is. Deze oefeningen zijn op eigen risico en de Stichting Raja Yoga Nederland is niet aansprakelijk voor ongevallen.

Vorige pagina | Overzicht

Inleiding

Meditatie is eeuwen geleden al toegepast door de mensen. De oudste sporen van Yoga zijn ontdekt door archeologen. Bij opgravingen in de Indus-vallei bij Mohenjo-Daro, die begonnen in de jaren twintig, zijn overblijfselen ontdekt van een oude beschaving, die rond 3000 voor Christus en misschien vroeger in India bloeide. Daarbij zijn enkele stenen zegels, gebruikt ter verzegeling van documenten, met afbeeldingen van mensen of goden in typische Yogahoudingen, gevonden. Eén van de meest bekende stelt de god Siva voor als "Heer der Beesten" (Pashu Patti). Hij zit in de lotushouding te midden van wilde dieren. Deze zegel is een schitterende illustratie van de Yogamethode: iemand, die in een willekeurige situatie zich zelf blijft en alle impulsen, die hem/haar daarbij storen, de baas kan blijven, heeft meesterschap over zich zelf en diens omgeving. De aantoonbare resultaten van Yoga voor je "welzijn" worden inmiddels door de westerse wetenschap steeds meer onderschreven. De onderstaande meditatie oefening kan zonder problemen door iedereen van welke leeftijd dan ook uitgevoerd worden. Bij deze oefening is het van belang via de uitademing alle spanning uit te ademen en als het ware los te laten. Deze oefening heet de koninklijke meditatie (Raja Dhyana).

Uitvoering

  • Zit in een makkelijke houding op de grond of op een stoel met een gestrekte rug en nek. De kruin is het hoogste punt. Indien je in een stoel zit dan de voeten plat op de grond
  • Sluit de ogen en adem een aantal keren intens diep in en uit
  • Ga met je aandacht naar de bekkenstreek en breng de adem daar naar toe
  • Probeer de beweging van de ademhaling daar te voelen
  • Ga vervolgens met je aandacht naar de buikstreek en rug
  • Probeer de beweging van de ademhaling daar te voelen
  • Ga vervolgens naar de borststreek
  • Probeer de beweging van de ademhaling daar te voelen
  • Ga vervolgens naar je nek en hoofdstreek en voer dezelfde procedure uit
  • Vestig tenslotte de aandacht op de kruin en doe hetzelfde
  • Blijf gedurende enige tijd dit doen tot dat je het gevoel hebt een kroon op je hoofd te hebben
  • Deze oefening schenkt je rust en vertrouwen

Archief

Geef een zoekopdracht

Laatste Tweets

Volg ons @RajaYogaNieuws